Atefeh Khas

Two Floors

Site-specific installation art in 8th Persbook art annual,

Yazd,Heirani traditional house

November 2018

 

عنوان: دو اشکوبه

چیدمان در یزد، خانه حیرانی، پاییز 97

میوه اشتیاق

 

 

In various cultures wind has different meanings, as each climate that comes with winds has different conditions. The winds of myth and legend have the power to affect atmosphere and fate. In many cultural traditions, gods embody the various winds that were thought to blow from their mouths. In each area, the effect of these winds on local architecture is significant. This is expressed in the culture and art of Iranian architecture in its purest form can be as windcatchers in arid and desert regions. When the season is warm and summery, families gather in the windcatcher room to enjoy a cool breeze. The most effective type of windcatcher architecture belongs to the city of Yazd and is called "two-floors". This artwork was inspired by and designed to elaborate is the two-floors windcatcher. The work is located alongside one of these buildings on the roof of a traditional house which has one of the best surviving two-floors windcatchers (Heirani house). The installation is mixed media: wood and traditional Yazd fabric (Chadoor Shab). Fabric is draped on all sides of the interior and all around the structure. As wind blows from any direction, the cloths climb into the air and fall as the wind drops. At the center of the work is an octagonal opening for the audience to enter and stand in the middle of the octagon. Experiencing this passage from the outside to the inside, as well as the disconnection and interconnection with the environment inside and outside. Every changing breeze gives a different experience for each audience.

 

 

 

درفرهنگ های گوناگون باد معناهای متفاوت و خاص خود را پیدا کرده است چرا که هر اقلیم وابسته به آب و هوایی که بادها به همراه خود می آورند، شرایط متفاوتی هم پیدا می کند. باد دراسطوره ها همواره نشانی ازقدرت و نیرو بوده که بر اوضاع جوی تاثیر گذار است. در بسیاری از سنن فرهنگی خدایان خاصی مظهر بادهای مختلف هستند که در حال دمیدن باد از دهان شان تصورمی شدند. از جهتی دیگر، تاثیراین بادها برمعماری خود نکته قابل توجهی هست. نفوذ این معنا در فرهنگ و هنرمعماری ایرانی به کامل ترین شکل را می توان بادگیرهای مناطق خشک و کویری دانست. زمانی که فصل گرما و تابستان است، اهل منزل با نشستن در اتاق بادگیر و لذت بردن از وزش باد خنک، تمامی گرمای بیرون را به فراموشی می سپاردند. دراین بین، کاملترین نوع معماری بادگیرها متعلق به شهر یزد با عنوان بادگیرهای دو طبقه ای و یا دو اشکوبه می باشد. دراین اثر نیز اولین نکته در طراحی آن الهام از همین بادگیرهای دو طبقه بوده است. مکان اثر در کنار یکی از همین بناها در پشت بام خانه ای قدیمی دارای یکی ازبهترین بازمانده های بادگیرهای دو طبقه (خانه حیرانی)، در نظر گرفته شده است. چیدمان، ترکیبی از چوب و پارچه سنتی یزد  (چادر شب) هست که در تمامی زوایای بیرونی و تمام اضلاع داخلی نصب شده است. با هر وزش بادی، پارچه ها رقص کنان به هوا برمی خیزند و دوباره با ایستادن وزش باد، به جای خود بر می گردند. درمرکز اثر یک هشت ضلعی قرار دارد که مخاطب می تواند از لایه اول کار گذر کرده و به مرکزکار در وسط هشت ضلعی وارد شود. تجربه این گذر از بیرون به درون  و همچنین انقطاع و اتصال او با محیط درون و بیرون با هر بار وزیدن باد، تجربه ای متفاوت را برای هر مخاطب رقم می زند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا برای دیدن ویدیوها از فیلتر شکن استفاده نمایید

Please use anti-filter to watch the video

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا برای دیدن ویدیوها از فیلتر شکن استفاده نمایید

Please use anti-filter to watch the video

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لطفا برای دیدن ویدیوها از فیلتر شکن استفاده نمایید

Please use anti-filter to watch the video

© Atefeh Khas | khas_atefeh@yahoo.com